Tekstikokoelma


Visio, näky seurakunnan elinvoimaisuuteen

Esille on noussut kysymys, mikä on Hyvinkään Vapaaseurakunnan näky.
Herra vastasi profeetta Habakukin valitukseen: ”Kirjoita näky ja piirrä se selvästi tauluihin, niin että sen voi juostessa lukea.” Paavali kirjoittaa: ”Minä riennän kohti päämäärää saadakseni voittopalkinnon, jonka omistamiseen Jumala on minut kutsunut taivaallisella kutsulla Kristuksessa Jeesuksessa. Mehän vaellamme uskossa, emme näkemisessä. Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme saman säännön mukaan.”  Kun puhumme seurakunnan näystä, se luonnollisesti tarkoittaa, että erilaiset ihmiset toimivat yhdessä saman näyn valtaamina samaa päämäärää kohti.
     Malli seurakuntaelämästä on annettu Apostolien tekojen luvussa 4, jakeet 32-35. Jerusalemin alkuseurakunnassa uskovien yhteys toimi erinomaisesti. Kaikkien toimeentulosta huolehdittiin ja Kristuksesta todistettiin rohkeasti. Suuri armo tarkoitti, että he olivat antaneet kaiken Jumalalle Kristuksen tähden. Miten tähän oli tultu? Tietenkin he olivat ottaneet Kristuksen vastaan ja tulleet uskoviksi. He pysyivät apostolien opetuksessa, keskinäisessä yhteydessä, leivän murtamisessa ja rukouksessa. Tästä aivan kuin sivutuotteena oli, että Herra lisäsi heidän joukkoonsa uusia pelastuneita.
     Mikä on meidän visiomme Hyvinkään Vapaaseurakunnasta? Missä asioissa sen toiminnassa tulisi tehdä korjausta? Mistä olemme yhtä mieltä ja haluamme pitää siitä kiinni?
     Vanhimmisto työstää näkyä rukoillen ja keskustellen. Haluamme kuunnella myös seurakuntalaisia. Jos ja kun saamme näyn, jonka enemmistö hyväksyy, voimme tehdä suunnitelman niistä toimista, jotka näemme välttämättömiksi voidaksemme olla liikkeellä ja päästä kohti näkyä. Liikkeellä oleminen tarkoittaa epäkohtien korjaamista ja parannuksen tekoa. Parannuksen tekeminen tarkoittaa herätystä, kuten Raamattuherätys, evankeliointiherätys, laulu- tai ylistysherätys ja rukousherätys.
     Yhteinen rukous ja Jumalan tahdon etsiminen ovat korvaamattomia. Muutosprosessi perustuu keskinäiseen vuorovaikutukseen, jota käydään Pyhän Hengen johdolla ja opastuksella. Uskomme, että Jumalalla on meille suunnitelma ja tehtävä Hyvinkäällä, mutta se ei ole vielä toteutunut.
Tulkoon torstain rukousilloista näyn etsimisen ja tien avautumisen mahdollistavia yhdessä olemisen iltoja.

Tällä kirjoituksella avaan vanhimmiston puolesta keskustelun seurakunnan näystä.

Ohjelmaliehti 2018-2/Pekka Hartikainen
23.03.2018




Visio, näky seurakunnan elinvoimaisuuteen 23.03.2018
Äänioikeus 28.12.2017
TILINPÄÄTÖS 01.10.2017
Vanha ja uusi risti 01.07.2017
OHJEITA KRISTITYILLE 30.03.2017
Vuosi alkaa 01.01.2017
AVOIMIA TYÖPAIKKOJA 01.10.2016
Minne olemme matkalla 01.07.2016
Seurakunnan kasvot 01.05.2016
Seurakunnan merkitys 01.03.2016
Ajatuksia Hyvinkään Vapaaseurakunnan tehtävästä 01.01.2016
Lahjapöytä 01.10.2015
Kevään kuulumisia 01.07.2015
Ajatuksia lapsenkaltaisuudesta ja lapsityöstä 01.04.2015