Tekstikokoelma


Seurakunnan merkitys

Seurakuntayhteys on luonnollinen paikka kasvamiseen Jumalan tuntemisessa. Opimme saarnatun Sanan kautta, saamme uskon vahvistusta yhteisen ehtoollisen kautta sekä opimme toisten elämän esimerkin ja kokemusten kautta. Lisäksi kannamme toistemme kuormia, rohkaisemme toisiamme ja jaamme elämän toisten Jumalan lasten kanssa. Kyse ei ole vain siitä, että minä saan, vaan myös siitä, että minä annan. Eikä siitä, mitä toiset merkitsevät minulle vaan mitä minä merkitsen toisille. Pyhä Henki haluaa sinun kauttasi rohkaista, rakentaa, auttaa, neuvoa, lohduttaa, kulkea vierellä, ojentaa sekä rakastaa toista uskovaa. Sinun ja minun hengellinen kasvu kasvattaa myös kanssasisaria ja -veljiä, saman ruumiin jäseniä.

Se, mitä Jumala sinulle opettaa elämäsi eri tilanteiden kautta, on tarkoitettu jaettavaksi. Tästä myös Paavali kirjoittaa 2 Kor. 1: 3-4. Ehkä joku meistä käy tällä hetkellä läpi sellaista prosessia omassa elämässään, joka jonain päivänä tulee olemaan siunaukseksi jollekin toiselle, kun se jaettuna tulee koko seurakuntayhteisön parhaaksi. Näin Jumala on sen tarkoittanut toimivan.

Ef. 4: 11- 12, ”Hän antoi toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen pyhät valmiiksi palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen.”
Ef. 4:16 ” Hänessä koko ruumis, yhteen liittyneenä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa ja rakentuu rakkaudessa sen voiman mukaan, joka kullakin ruumiin osalla on.

Sisältääkö tämä jonkinlaisen vaatimuksen sinulle ja minulle? Ei suinkaan. Tämä sana vakuuttaa, ettei kukaan ole Vapahtajalle turha, tarpeeton tai käyttökelvoton. Hänellä on sinullekin juuri sopiva tehtävä, tarkoitus ja paikka Hänen seurakuntansa rakentamisessa. Sinä olet yksi rakennuskivi, kokonaisuuden kannalta tärkeä. Erilaisten lahjojen, osaamisten ja avujen kautta Pyhä Henki varustaa jokaisen seurakunnan jäsenen palvelutyöhön. Kristuksen ruumis kasvaa ja rakentuu kunkin jäsenen toimiessa oman tehtävänsä mukaan.

Jumalan omissa on paljon meitä, jotka alemmuuden, omien huonojen kokemustemme ja itsemme vähättelyn tähden emme aina rohkene tarttua Jumalan meille valmistamaan paikkaan. Emme esimerkiksi rohkene jakaa Jumalan koulussa oppimaamme, vaikka meillä olisi paljon merkittävää jaettavaa muille. Emme rohkene omistaa niitä avuja, joita meillä on. Vertaamme itseämme toisiin ja koemme alamittaisuutta, kun meillä ei ole juuri tuollaisia lahjoja. Jumalalla on paljon rohkaistavaa meissä. Jeesus todella haluaa vapauttaa sinut kaikista peloista ja häpeän tunteista. Pyhä Henki haluaa tuoda sinut Jumalan lasten vapauteen ja iloon Herrassa. Tämä on uskon elämäämme kuuluvaa prosessia. Ja Raamattu lupaa, että voimme muuttua, ja muutoksen saa aikaan Pyhä Henki, kun peittämättömin kasvoin katselemme Jeesusta, Hänen kirkkauttaan ja rakkauttaan, ja alamme uskoa, mitä hän voi saada minussa aikaan.

Ohjelmalehti 2016-2, Ari Perkiö
01.03.2016




TILINPÄÄTÖS 01.10.2017
Vanha ja uusi risti 01.07.2017
OHJEITA KRISTITYILLE 30.03.2017
Vuosi alkaa 01.01.2017
AVOIMIA TYÖPAIKKOJA 01.10.2016
Minne olemme matkalla 01.07.2016
Seurakunnan kasvot 01.05.2016
Seurakunnan merkitys 01.03.2016
Ajatuksia Hyvinkään Vapaaseurakunnan tehtävästä 01.01.2016
Lahjapöytä 01.10.2015
Kevään kuulumisia 01.07.2015
Ajatuksia lapsenkaltaisuudesta ja lapsityöstä 01.04.2015