Tekstikokoelma


Ajatuksia lapsenkaltaisuudesta ja lapsityöstä

”Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: - Kuka on suurin taivasten valtakunnassa? Niin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: - Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Joka siis nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tämän kaltaisen lapsen, se ottaa luokseen minut. Mutta joka viettelee yhdenkin näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sille olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.” Matt. 18: 1-6

Tässä ns. lasten evankeliumissa Jeesus kehottaa seuraajiaan ottamaan oppia lapsesta.  Jeesuksen vastaukset yllättävät usein kysyjät. Niin tässäkin tapauksessa. Kysyjät saavat vastaukseksi sellaista, mitä eivät odota, jotain, joka haastaa heitä uudenlaiseen asennoitumiseen. Jeesuksen vastaus kertoo siitä, ettei evankeliumi noudata tämän maailman arvojärjestyksiä ja ihmisten luontaisia kilpailutaipumuksia. Miksi Jeesus asettaa lapsen aikuisten esikuvaksi? Lapsi, jos hänen mielensä on terve, luottaa tuttuun ja turvalliseen aikuiseen ja hyväksyy tämän ohjauksen. Lapsi tietää olevansa täysin riippuvainen häntä rakastavista aikuisista. Lapselle ei tule mielenkään asettaa ehdotonta rakkautta kyseenalaiseksi. Hän ei suorita ansaitakseen rakkautta. Hän juoksee vanhemman syliin kädet levällään jakaakseen asioitaan tai saadakseen lohdutusta. Listaa lapsenkaltaisuuden esimerkillisyydestä voisi jatkaa loputtomiin. Viisaat aikuiset voivat oppia paljon Jumalasta ja uskonelämästä tarkkaillessaan varsinkin pieniä lapsia.

Kodeissa annettava kristillinen kasvatus on ensiarvoisen tärkeää. Lapset oppivat aikuisen elämän rehellisen esimerkin kautta. Jos haluat lapsesi uskovan Jumalaan, pyri elämään aidosti omaa uskonelämääsi ja välitä Jumalan rakkautta lapsellesi. Tunnusta myös rehellisesti omat virheesi, pyydä anteeksi ja elä armosta. Myös seurakunnassa tarvitaan niitä, jotka välittävät evankeliumia lapsille teoilla ja sanoilla sekä rukoilevat heidän puolestaan. Haluan haastaa sinut miettimään, mitä sinä voisit tehdä lähelläsi elävien lasten hyväksi. Saat palkaksi iloa ja leikkimielisyyttä! Saatat jopa oppia jotain uutta Jumalasta ja Hänen lapsenaan elämisestä!

Aurinkoisin terveisin

Ohjelmalehti 2015-2 / Ritva Mononen
01.04.2015




TILINPÄÄTÖS 01.10.2017
Vanha ja uusi risti 01.07.2017
OHJEITA KRISTITYILLE 30.03.2017
Vuosi alkaa 01.01.2017
AVOIMIA TYÖPAIKKOJA 01.10.2016
Minne olemme matkalla 01.07.2016
Seurakunnan kasvot 01.05.2016
Seurakunnan merkitys 01.03.2016
Ajatuksia Hyvinkään Vapaaseurakunnan tehtävästä 01.01.2016
Lahjapöytä 01.10.2015
Kevään kuulumisia 01.07.2015
Ajatuksia lapsenkaltaisuudesta ja lapsityöstä 01.04.2015