Tekstikokoelma


Seurakunnan kasvot

Kaupungilla asioidessa näkee ja tapaa joka kerta tuttuja, entisiä työkavereita tai muissa yhteyksissä tutuksi tulleita ihmisiä. Olisi mielenkiintoista tehdä tutkimus, missä yhteyksissä tuttuuksia on eniten syntynyt. Sellainen arvio minulla on, että suurin osa kaupungilla näkemistäni ja tuntemistani olen tavannut näissä hengellisissä ympyröissä.

Seurakunnallekin muodostuu omalla paikkakunnallaan kasvot. Seurakunta voidaan tuntea jostakin erikoispiirteestään; jostakin työmuodosta, jumalanpalvelusmuodosta tai muusta ominaisuudesta. Kuitenkin vain pieni joukko hyvinkääläisistä tietää, mikä Vapaaseurakunta on.

Seurakunnan tulisi ennen kaikkea kuvastaa seurakunnan Herran olemusta. Mistä sen tuntee? Jokainen seurakunta erikoispiirteineen tulisi tuntea tunnusmerkistä, jonka itse Herramme Jeesus Kristus antoi: ”Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus.” (Joh. 13:35.)

Rakkaus on vaikea laji. Sitä emme saa vaatimalla. Jeesus sai rakkautta osakseen sitä kautta, että hän ensin rakasti kohtaamiaan ihmisiä. Olisiko meillä tästä järjestyksestä oppimista? Kuinka kukaan voi tällaista rakastaa? Jos ja kun on saanut kokea, että häntä juuri tällaisena rakastetaan, niin haluaa tehdä työtä näiden ihmisten kanssa. Jeesus - elämä jatkuu siellä, missä tämä toteutuu. ”Mutta toivo ei tuota pettymystä, sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.” (Room. 5:5.)

Meillä on erilaisia elämänvaiheita. On hyviä ja huonoja kokemuksia, mutta jos Jumala on saanut olla mukana, niin kaikki ne muuttuvat ajan saatossa siunaukseksi. ”Me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa, niiden, jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut.” (Room. 8:28.)

Kun ajattelemme, mitä vuosi 2015 on meille merkinnyt, niin toivon, että meillä on kokemus: Olen saanut oppia tuntemaan uusia ihmisiä, ”kasvoja”. Yhdessä olemme enemmän kuin yksin. ”En lakkaa kiittämästä Jumalaa heistä muistaessani heitä rukouksissani.” (Efes. 1: 16)

Ohjelmalehti 2016-3, Pekka Hartikainen
01.05.2016




TILINPÄÄTÖS 01.10.2017
Vanha ja uusi risti 01.07.2017
OHJEITA KRISTITYILLE 30.03.2017
Vuosi alkaa 01.01.2017
AVOIMIA TYÖPAIKKOJA 01.10.2016
Minne olemme matkalla 01.07.2016
Seurakunnan kasvot 01.05.2016
Seurakunnan merkitys 01.03.2016
Ajatuksia Hyvinkään Vapaaseurakunnan tehtävästä 01.01.2016
Lahjapöytä 01.10.2015
Kevään kuulumisia 01.07.2015
Ajatuksia lapsenkaltaisuudesta ja lapsityöstä 01.04.2015