Tekstikokoelma


OHJEITA KRISTITYILLE

Teimme rohkean päätöksen muuttaa sunnuntain jumalanpalvelus klo 17 alkavaksi. Tehdyn kyselyn tulos osoitti, että vaihtoehdoista nykyinen klo 11 ja uusi klo 17, uusi aika sai huomattavasti enemmän kannatusta kuin nykyinen.

Kello 17 on Raamatussa 11. hetki. Jeesus puhui vertauksen viinitarhan työmiehistä. Talon isäntä lähti aamulla aikaisin palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa. Työntekijöitä tarvittiin aina vain lisää, ja isäntä lähti vielä neljä kertaa samana päivänä työmiehiä palkkaamaan. Viimeisellä, yhdennellätoista hetkellä, klo 17 tulleille jäi työaikaa yksi tunti. Kuitenkin kaikki saivat saman palkan työajasta riippumatta. Tämän vertauksen Jeesus puhui, kun Pietari sanoi: ”Katso, me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me saamme?” Mat. 20: 1-16 opetus on, ettei kukaan jää palkkaansa vaille, mutta se, mistä palkka maksetaan, yllättää. Tämä vertaus muistuttaa meitä myös siitä, miten käyttäisimme lopun elämämme hyvin. Tämä on tärkeä kysymys. Koskaan ei ole liian myöhäistä ottaa vastaan tehtäviä Jumalalta.

Rukous ja toive on, että tapaisimme sunnuntaisin tämän aikamuutoksen myötä useammin sekä toisiamme että myös uusia ihmisiä, ja yhä useammat saisivat kutsun Jumalan elopellolle. Seurakunnassa voimme palvella kykyjemme ja lahjojemme mukaan ihmisiä, joita kohtaamme kasvokkain; tätähän käytännön jumalanpalvelus on. Me itsekukin luomme läsnäolollamme ilmapiirin jumalanpalveluksiin.

Olen lukenut tätä kirjoittaessani Roomalaiskirjeen 12. luvun jakeita 9-21 ja samalla ajatellut omaa elämääni. Löytyykö minusta näitä ominaisuuksia? Jos jossakin on vajavaisuutta, voin Jumalan armon avulla ryhtyä korjaustoimiin eli tehdä parannusta. Lue ajatuksella nämä ohjeet roomalaisille kristityille. Jos ja kun nämä ominaisuudet saavat meissä näkyä, niin löytyykö seurakuntaa parempaa yhteisöä maan päältä? Jae 13 (Raamattu kansalle): ”Auttakaa pyhiä heidän tarpeissaan, pyrkikää osoittamaan vieraanvaraisuutta.” Olenko antanut kotini Jumalalle? Olisiko joku ihminen, jonka pyytäisin kotiini vierailulle? Entä autoni, olenko luovuttanut sen Jumalalle? Voinko auttaa jotakin pyhää tarjoamalla kyytiä? Nyt, kun jumalanpalvelusaika siirtyy iltapäivään, syyspimeät illat voivat vaikeuttaa osallistumista joidenkin osalta. Kehoitankin sinua, joka tarvitset autokyytiä, ilmoittautumaan henkilölle, jonka kyydissä mahdollisesti voit tehdä kokousmatkat.

Valoisia kevätpäiviä!

Ohjelmalehti 2017-2/Pekka Hartikainen
30.03.2017




TILINPÄÄTÖS 01.10.2017
Vanha ja uusi risti 01.07.2017
OHJEITA KRISTITYILLE 30.03.2017
Vuosi alkaa 01.01.2017
AVOIMIA TYÖPAIKKOJA 01.10.2016
Minne olemme matkalla 01.07.2016
Seurakunnan kasvot 01.05.2016
Seurakunnan merkitys 01.03.2016
Ajatuksia Hyvinkään Vapaaseurakunnan tehtävästä 01.01.2016
Lahjapöytä 01.10.2015
Kevään kuulumisia 01.07.2015
Ajatuksia lapsenkaltaisuudesta ja lapsityöstä 01.04.2015